Wat kan ik doen om mijn diabetes type 2 onder controle te houden ?

  • Ondertussen is uit verschillende grootschalige studies gebleken dat een levensstijl die gezonde voeding en veel beweging omvat u kan helpen om uw diabetes type 2 onder controle te houden.6
  • Het is bewezen dat aerobe activiteiten (zoals wandelen) en/of weerstandsactiviteiten (zoals het tillen van zware voorwerpen) de manier waarop het lichaam reageert op insuline verbeteren bij mensen met diabetes type 2 en verband houden met lagere ziekte- en sterftecijfers.6,7
  • Afvallen, zelfs al is het maar 5-10% van uw totale lichaamsgewicht, kan je lichaam helpen om insuline aan te maken en te gebruiken, waardoor je jouw bloedsuiker beter onder controle krijgt.7,8
  • Bij elke maaltijd dezelfde hoeveelheid koolhydraten eten, kan helpen om je bloedsuikerspiegel constant te houden. Een vezelrijke voeding (tussen 25 en 30g vezels per dag) kan ook helpen om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden.7 Een gezond voedingspatroon kan ook bijdragen tot gewichtsverlies, wat jou helpt om je diabetes onder controle te houden.9
  • Je zorgverlener kan medicatie voorschrijven die jou kan helpen om, als aanvulling op aanpassingen van je levensstijl, jouw beoogde bloedsuikerwaarden te halen.

Referenties

  1. International Diabetes Federation. Global guideline for Type 2 diabetes. Beschikbaar op: http://www.idf.org/centrum/default/files/IDF-Guideline-for-Type-2-Diabetes.pdf. Laatst bekeken in november 2013.
  2. Delahanty LM, McCulloch DK. Patient information: Type 2 diabetes mellitus and diet (Beyond the Basics). Beschikbaar op: http://www.uptodate.com/contents/type-2-diabetes-mellitus-and-diet-beyond-the-basics. Laatst bekeken in januari 2014.
  3. American Diabetes Association. Diabetes Care 2004;27(Suppl. 1):S58–62.
  4. Evert AB, et al. Diabetes Care 2013;36:3821–42.