Activiteiten plannen

Elke dag bewegen is van essentieel belang om je diabetes onder controle te houden. Het kan helpen om af te vallen, als dat nodig is, of om op gewicht te blijven als je al een gezond gewicht hebt. Het kan jou ook helpen om je bloedsuikerspiegel binnen het normale bereik te houden.

Dat betekent niet dat je meteen een topsporter moet worden. Het volstaat om kleine activiteiten in te bouwen in je dagelijkse routine, die snel een gewoonte worden. Misschien wil je na een tijdje wel intensiever gaan sporten, zodat je uiteindelijk aan de aanbevolen hoeveelheid van 2,5 uur per week komt.

Gebruik daarom deze activiteitenplanner om elke dag een beetje meer te bewegen, en vergeet niet om dit te bespreken met je zorgverlener, zodat je een programma kunt uitwerken dat bij jou past.

maak je keuze

  1. De trap nemen in plaats van de lift
  2. De auto achteraan het parkeerterrein parkeren
  3. Te voet naar de winkel gaan in plaats van met de auto
  4. Handmatig zappen in plaats van met de afstandsbediening
  5. Buiten spelen met de kinderen
  6. Staand telefoneren in plaats van zittend
  7. Een collega iets persoonlijk gaan vertellen in plaats van te mailen
  8. Gedurende een deel van het traject blijven staan in de bus of de trein
  9. Enkelgewichten dragen om dagelijkse activiteiten beter te benutten
  10. Een halte vroeger afstappen van de bus of de metro en het resterende eind wandelen
  11. De kinderen te voet afhalen van school
  12. Een "walk and talk"-vergadering houden op het werk
  13. Een wandeling maken tijdens de koffiepauze of de lunch - of beide!
  14. Even met de hond gaan wandelen